Lead Change Electrify

Världen står inför en tuff uppgift för att säkra vår planets välmående för kommande generationer. För att lyckas måste vi våga tänka annorlunda och vi måste våga förändra. Lead Change Electrify är vår resa mot en mer klimatsmart framtid.

TRANSFORMATIONEN

Mot en elektrifierad framtid

Genom att tävla med 100% elektriska bilar och sätta dem på yttersta prov i Sveriges elitserie i racing, STCC, ska vi tillsammans med våra partners krossa myter och övertyga samhället att detta är vägen framåt. Vi ska leda både på och sidan om banan!

Mission

Att vara pionjär i övergången till elektrifierad racing och skapa en hållbar framtid för motorsporten

Vision

Övertyga samhället att elektrfieringen är vägen framåt. Vi ska vara en betydande kraft i förändringsresan mot ett elektrifierat och mer klimatsmart samhälle.

En man går emot en vit bil som det står "lead change electrify" på. I bakgrunden tittar tre andra män också på bilen.
Tre bilar kör bredvid varandra vid mållinjen i solnedgången.

Att driva elektrifieringen

Världen står inför en tuff uppgift för att säkra vår planets välmående för kommande generationer. För att lyckas måste vi våga tänka annorlunda och vi måste våga förändra. Vägtransporten står idag för en tredjedel av Sveriges koldioxidutsläpp. Att minska utsläppen från transportsektorn är nödvändig för att vi ska kunna nå klimatmålen. Tyvärr så är det knappt en av fyra svenskar som idag planerar att köpa en helelektrisk bil vid nästa bilköp.

Lead Change Electrify är vårt budskap som vi tillsammans med våra partners står bakom för att driva på förändringen mot ett elektrifierat och mer klimatsmart samhälle. Genom att tävla med 100% elektriska bilar och sätta dem på yttersta prov i Sveriges elitserie i racing, STCC, ska vi krossa myter och övertyga samhället att detta är vägen framåt.

Vi ska leda både på och av banan. Följ med oss på vår resa - Lead Change Electrify!

Källor:
Trafikverket -
länk
Naturvårdsverket -
länk
EY Mobility Consumer Index -
länk

FAQs / Mythbusters

Vi bryter mark och gör något helt nytt. Med det kommer det många frågor, och tyvärr många myter. Låt oss svara på frågorna och krossa myterna!

Är alla STCC-bilar och race 100% elektriska?

JA! 

Hur laddar ni bilarna?

Med grön el! I verkstaden använder vi vår stora solcellsinstallation när vi laddar och på banorna har STCC med sig energilager från Atlas Copco med ström tillräckligt för hela tävlingen. Dessa energilager laddas upp med grön el mellan tävlingshelgerna.

Är racing farligt?

Vi har väldigt höga krav på oss gällande säkerheten och det finns ett gediget säkerhetsarbete bakom satsningen på elektrifieringen. Batterierna är speciallbyggda för racing och säkerhetsklassade av internationella bilsportsförbundet FIA. Bilarna har ett inbyggt övervakningsystem som övervakar allt på bilen i realtid. Bilarna har en skyddsbur som gör att föraren sitter säkert i bilen i sin racingstol och 6-punktsbälte. Som Tobias Brink sa: "jag känner mig tryggare i en racingbil än vad jag gjorde på fotbollsplanen.".

Hur snabba är bilarna?

Bilarna är de kraftfullaste i STCCs historia med drygt 500 hästkrafter på bakhjulen!

Är inte elbilar en miljöbov med tanke på batteritillverkningen?

Det är sant att batterierna kräver mycket energi när de tillverkas och att en elbil har större miljöpåverkan vid tillverkning än en fossildriven bil. Utsläppen vid användning är väldigt mycket lägre och elbilen går snabbt om fossilbilen. För våra STCC-bilar så tar det enbart 1,5 säsong innan elbilen är mer miljövänlig än fossilbilen.

Tar det inte lång tid att ladda?

Nej, det går fort. Vårt batteripaket är på 45 kWh. En snabbladdare idag laddar enkelt med 150 kW. det innebär att vi kan ladda bilen från 20%-100% på lite drygt 15 minuter. För att göra sporten mer hållbar laddar vi med 40 kW då detta förlänger livet på våra batterier.

Elen räcker inte om det bara finns elbilar

Falskt. Så här säger Vattenfall: "Sverige producerade år 2022 cirka 170 TWh el per år och exporterade 33,5 TWh el till andra länder. Om dagens cirka fem miljoner personbilar i Sverige över en natt skulle bytas till elbilar och laddhybrider så skulle det behövas ungefär 12 TWh/år för att ladda dessa."

Elen skulle med andra ord räcka.

Försvinner inte körglädjen med en elbil?

Nej, nej, nej. Personer som säger detta har troligen aldrig testat en elbil. Be de snällt att göra det. Den nya STCC-bilen är någon av de roligaste bilarna STCC har kunnat leverera till sina förare.

Batterierna håller bara några år och sedan kostar de hur mycket som helst att byta

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Vill ni bli en del av resan?

Hör av er till oss så berättar vi mer om en actionfylld resa mot en elektriferad framtid!

Guld
Två personer sitter i en racingbil. De har hjälm på sig och tittar på varandra.